Take-aways Hemingway Forum Innovation in Health

Succes en presteren in de zorg zijn niet langs een lat te meten

Toezichthouders en bestuurders gingen in dialoog met experts, voorlopers en opinieleiders over toezichthouden op dilemma’s die een rol spelen bij toezichthouden op innovatie in de zorg.

Het Forum werd mede mogelijk gemaakt door: Gijs de Vries, Professioneel toezichthouder, onder meer TNO, Erasmus MC en IKNL; Alje DijkemaDirector Innovation Booster; Lucien EngelenCEO @Transform.Health, Strategist health(care) innovation o.m. Deloitte; Cathy van Beek, Kwartiermaker Sustainable Health Care en meervoudig toezichthouder in de zorg; Leone Flikweert, CEO Health-RI Stichting Health-RI. De moderatie werd verzorgd door Francoise Dorsman, Partner Hemingway Professional Governance.

Alje Dijkema, Director Innovation Booster, reflecteert vanuit ondernemer perspectief op de voor hem meest belangrijke inzichten van deze Forum bijeenkomst:

“In weinig sectoren is de urgentie en behoefte aan verandering zo groot als in de zorg. Dat dit enorme uitdagingen met zich meebrengt ziet ieder van ons in het nieuws, en voelen vooral de zorgverleners dagelijks. Maar simpelweg omdat iets uitdagend is, mag het geen reden zijn om het niet te doen. Vrijdag 3 december jl. was dit de rode draad tijdens het Hemingway Forum over Innovatie in de Zorg. Waar liggen kansen voor innovatie en wat maakt het ontsluiten van deze kansen zo uitdagend?

Succes en presteren in de zorg zijn niet langs een lat te meten. Van alles op alles zetten om patiënten te helpen, tot ieder dubbeltje omdraaien om te voorkomen dat de boel omvalt. Innovatie, digitalisering, en verduurzaming kunnen in beiden gevallen hierbij helpen. Alleen zijn ze slechts een middel. Het doel is gezond leven, in de breedste zin.

De belangrijkste uitdagingen lijken niet te zitten niet op technologie of mogelijkheden voor innovatie, maar op cultuur. Zo is falen uit den boze, en is polderen, net als in heel Nederland, de norm. Regie pakken wordt niet gewaardeerd, iets nieuws proberen afgestraft. De zorg kent tal van subculturen, en over de gehele linie moet er verandering komen. 

Dat begint met ruimte om te proberen en dus soms te falen. Niet met zijn allen tegelijk op alle fronten, maar met ander gedrag op individueel niveau. Kleine dingen anders doen. Zoals de fiets pakken i.p.v. de auto, of een patiënt een plaszak meegeven om de contrastvloeistof voor een MRI in op te vangen. Groots denken, maar in kleine pragmatische stappen verandering teweeg brengen. Maar laten we dan wel afspreken wat we als succes beschouwen. 

Mogelijkheden voor innovatie in de zorg, bijvoorbeeld digitalisering, zullen veel van buitenaf komen. Grote tech bedrijven die zich opschuiven in de waardeketen en in de patiënt reis, en daarmee mogelijkheden voor ontlasting van de zorg creëren. Maar waar zij mogelijkheden bieden, zullen zorginstellingen toch echt zelf resultaten moeten realiseren.

Ook de toezichthouder kan hierin een rol spelen. Bijvoorbeeld met vragen om uit te dagen op innovatie:

  • Hoe definiëren we succes? En op welke tijdlijn durven we te kijken?
  • Hoe gaan we de voortgang meten en wie krijgt eigenaarschap?
  • En vooral, heeft diegene de middelen die nodig zijn en wordt ie beoordeeld /beloond op de dingen waar hij/zij invloed op heeft?

Er gebeurt al veel en er zijn legio kansen en misschien nog wel meer uitdagingen. Dat er nog een lange weg te gaan is mag duidelijk zijn. Laten we nou eens beginnen met de eerste stap zetten.”

Alje Dijkema, Director Innovation Boosters