Het medialandschap is complexer dan ooit en daarmee moeilijker te overzien en te controleren. Berichtgeving kan snel gaan, met potentieel verstrekkende gevolgen voor mensen en organisaties. Hoe manage je de reputatie van je onderneming in deze uitdagende omgeving? Hoe hou je in de gaten wat er over je gezegd wordt? En welke rol heeft een commissaris hierin? In GoedeMorgenCommissaris bespraken we de wereld van media en reputatie met Jeroen Scholten, oprichter van Publistat, en Bartho Boer, Chief Brand, Communications & CSR bij KPN.
Monitoring en analyse
Jeroen Scholten, van oorsprong politicoloog met een achtergrond in public affairs en communicatieadvies, is oprichter van Publistat. Hij kent als geen ander het belang van het monitoren van media en het rapporteren aan organisaties over hun mediarepresentatie. Publiciteit, positief en negatief, heeft meer en meer impact op bedrijfsstrategieën. Media monitoring en analyses bieden inzicht in trends in de veranderende medialandschappen en kunnen richting geven aan beleid binnen organisaties. Bartho Boer kent vanuit zijn functie bij KPN de noodzaak van een goede communicatie- en reputatiestrategie. Door te begrijpen wat er in de media gebeurt, kan een beeld gevormd worden van de reputatie van een organisatie. Zo maakt KPN actief gebruik van social listening om te begrijpen wat er speelt in de publieke opinie. Dit helpt hen om beter in te spelen op de zorgen en verwachtingen van stakeholders. Hoewel het monitoren van social media een uitdaging is vanwege privacykwesties, zijn er waardevolle inzichten te behalen uit openbare bronnen.
Van binnen naar buiten
Er is een verschuiving gaande in de manier waarop commissarissen hun rol vervullen. Vroeger was de focus meer intern gericht, maar tegenwoordig is er een groeiende behoefte aan een bredere blik op de externe omgeving. Dit houdt in dat commissarissen niet alleen moeten letten op financiële prestaties, maar ook op hoe de organisatie wordt waargenomen door de buitenwereld. Dit vraagt om een proactieve houding, die commissarissen in staat stelt om vroegtijdig te reageren op potentiële reputatieproblemen. Over het algemeen is er nog veel werk aan de winkel als het gaat om het professionaliseren van communicatie- en reputatiemanagement binnen de RvC. Er bestaat een groeiende behoefte aan expertise op het gebied van media en reputatie. Het kunnen (h)erkennen, beïnvloeden en benutten van trends in de publieke opinie en het maatschappelijke sentiment begint bij een meer proactieve benadering en betere integratie van media monitoring in de strategische besluitvorming.
Voor meer informatie over ons wekelijks actualiteitenprogramma GoedeMorgenCommissaris zie hier.