Beloning van topbestuurders

Er is veel discussie over beloningen van CEO’s, andere topbestuurders en commissarissen. Sommigen denken dat ze in Nederland te laag zijn en dat daardoor geen goede nieuwe bestuurders te vinden zijn. Anderen protesteren juist tegen voorgestelde verhogingen, zoals recent ook bij de commissarissen van ABN AMRO en Triodos.

Wat is een goede beloning en wat zijn de juiste KPI’s? Gaat het over wat ermee te winnen of over wat je ermee kunt verliezen? In deze sessie van GoedeMorgenCommissaris voeren we met Frederic Barge en Lodewijk Hijmans van den Bergh een gesprek over beloning, reputatie, innovatiekracht, integriteit, en winstgevendheid.

Holistische benadering

De beloning van topbestuurders heeft niet alleen betrekking op de persoon in kwestie, maar ook – en misschien wel meer – op de organisatie, de stakeholders en de maatschappij. Een gebalanceerde beloning weerspiegelt de capaciteiten van de bestuurder, de prioriteiten van de onderneming, de competitiviteit in de markt en het imago in de maatschappij. Frederic Barge, oprichter en managing partner van Reward Value, hanteert daarom de vier P’s: purpose, practice, performance en pay. Dit concept benadrukt de noodzaak om beloningsbeleid in lijn te brengen met de strategische ambities van een bedrijf. De vraag is niet hoe hoog de beloning moet zijn, maar waarvoor bestuurders beloond worden en welke effecten dit heeft op de organisatie. Zodoende wordt de beloning een reflectie van de strategische doelen van de organisatie en kan deze gekoppeld worden aan relevante prestatie-indicatoren. Deze KPI’s moeten niet alleen financieel van aard zijn. De bestuurdersbeloning kan een instrument zijn om gedrag te sturen binnen de organisatie. Te veel aandacht voor financiële KPI’s leidt tot een onbalans in prioriteiten binnen de organisatie.

Meervoudig commissaris Lodewijk Hijmans van den Bergh ziet de invloed van de markt op het vaststellen van beloningen. Omdat bedrijven niet in isolatie opereren, wordt de beloning van bestuurders niet alleen door de onderneming beïnvloed. Een holistische benadering van beloningsbeleid zorgt voor de mogelijkheid om in een competitief speelveld talent aan te trekken en te behouden.

KPI’s doen ertoe

Het is op zich niet ingewikkeld om KPI’s op de stellen die meetbaar zijn en iets zeggen over de relatie tussen beloning en daadwerkelijke resultaten. Lastiger is het om ervoor te zorgen dat de indicatoren ook daadwerkelijk relevant zijn voor de organisatie. Dit vereist een zorgvuldige afweging van welke doelen worden gesteld en hoe deze worden gemeten, waarbij zowel kwantitatieve als kwalitatieve aspecten in overweging moeten worden genomen. Zo is het opnemen van KPI’s gerelateerd aan ESG-doelstellingen inmiddels een noodzaak die de nodige uitdagingen met zich meebrengt. Hierbij is het extra van belang dat er een logische koppeling is met de strategische doelstellingen van de onderneming.

Bestuurders worden niet alleen gemotiveerd door financiële beloningen, maar ook door een verlangen om positieve impact te maken en ethisch te handelen. Een beleid waarbij niet alleen financiële indicatoren impact hebben op de beloning kan leiden tot een gezonde balans in KPI’s die ertoe doen.

 

Voor meer informatie over ons wekelijks actualiteitenprogramma GoedeMorgenCommissaris zie hier.