Take-aways Forum Innovation in Banking

KlaasKnot

Klaas Knot (DNB)
Bekijk hier alle foto's

“Het duurt gemiddeld 400 dagen voordat u weet dat uw bedrijf gehackt is.”

21 juni 2017

En zes andere praktische take-away’s voor toezichthouders in de financiële sector naar aanleiding van de Forum bijeenkomst Governance of Innovation -Innovation in Banking van 15 juni 2017.

Hemingway’s Forum bijeenkomst Innovation in Banking gaf een scherp beeld van de grote uitdagingen waar commissarissen in de bankensector de aankomende jaren druk mee zullen zijn. Enerzijds de uitdaging aan u als toezichthouder – met de opkomst van FinTechs en de BigTechs – om ruimte te bieden voor vernieuwing en innovatie. Daarnaast heeft u te dealen met uitdagingen zoals de nieuwe wetgeving op het gebied van gegevensbescherming - de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) gaat in mei 2018 in werking - en de groeiende dreiging van cyber crime. 

Geen zorgen. Hemingway heeft een tal aan experts gevraagd hun lessen op basis van kennis en ervaring met u tijdens het Forum Innovation in Banking te delen. Sprekers waren Klaas Knot (De Nederlandsche Bank), Floris Mreijen (Nederlandse Vereniging van Banken), Eugenie Krijnsen & Bauke Sprenger (PwC), Aleid Wolfsen (Autoriteit Persoonsgegevens), Simon Hania (TomTom), Niek Karsmakers & Jan de Heij (Aim for the Moon), Ronald Prins (Fox-IT) en Robert Heijn Broekhuizen (meervoudig commissaris).

Hieronder leest u onze belangrijkste take-away’s van het Forum, die wij u als commissaris aanbevelen om mee aan de slag te gaan.

1. Zie de komst van FinTech’s en GAFA’s als een kans voor innovatie.

Juist nu is het tijd om te denken in kansen, en het momentum te pakken. Uiteindelijk kunnen gevestigde partijen in de lead blijven. Mits ze nu nieuwe ontwikkelingen toelaten, zoals partnerships met FinTechs, acquisitie en eigen innovatie. Klaas Knot, DNB: “De juiste balans te vinden tussen het faciliteren van innovatie enerzijds en het mitigeren van (nieuwe) risico’s anderzijds is voor de DNB als extern toezichthouder een belangrijk thema, maar wellicht herkent u onze afwegingen en kunt u als commissaris en intern toezichthouder daar zelfs uw voordeel mee doen.” Als toezichthouder kunt u gebruik maken van de InnovationHub (DNB & AFM) en Maatwerk voor Innovatie om toezicht te houden op de wet- en regelgeving van innovatieve projecten en producten. Maar ook kan het aangaan van een actieve dialoog met de DNB van grote toegevoegde waarde zijn. Tenslotte wil DNB haar kennis over technologische innovatie vergroten. Met permanente educatie en door specifieke werving. Ook dit is enorm relevant voor de interne toezichthouder. 

2. Zorg ervoor dat u als Raad van Commissarissen voldoende tech-savvy bent

FinTech is geen bedreiging, maar een noodzaak voor u om meer tech-savvy te worden. Oftewel meer verstand van, inzicht in en kennis op het gebied  van de wereld van de innovatie en technologie. Eugénie Krijnsen, PwC: “Soms lijkt het alsof de interne toezichthouders meer op de ‘innovatierem’ staan dan de externe toezichthouders. Ook is het aan de RvC om meer ruimte voor experimenten te creëren.”

3. Zie nieuwe wetgeving betreft gegevensbescherming als een kans

AleidWolfsenBinnen nu en minder dan een jaar krijgt u te maken met de invoering van nieuwe wetgeving op twee gebieden. Ten eerste de Europese Richtlijn Payment Service Directive 2 (PSD2) en ten tweede een nieuwe Europese Privacywet: de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Aleid Wolfsen, Autoriteit Persoonsgegevens, stelt dat: “U deze nieuwe wetgeving kunt gebruiken om innovatie op het gebied van privacy te accelereren. Maar, als u dit niet doet, zullen er dikke boetes moeten worden betaald. En onthoud: “U kunt alleen toezichthouden op hetgeen dat je snapt.” Diepte kennis en kunde optimaliseren bij een RvC op dit gebied is dus een must-do met kansen.

4. Show! Don’t tell.     

Simon Hania stelt dat u “privacy” vooral niet als een concurrentievoordeel moet willen gebruiken. Maar omdat u het beste voor uw klanten voor ogen hebt. Het Nederlandse bedrijfsleven kan daar zeker een voorloper in zijn. Hoe weet u of u dit aan het doen bent?: “Toezicht over privacy is niet zo moeilijk. U moet met gemak kunnen uitleggen waarom u doet wat u doet. Als dat niet lukt, is het hoogstwaarschijnlijk niet in het belang van een essentiele stakeholder van de onderneming: de klant!”

5. Commissarissen besteden minder dan 5% aan Horizon 3

Van Aim for the Moon leren we om de mouwen op te stropen. Naar buiten te gaan. En de juiste partners (startups/ondernemers/innovators) te vinden om extern mee te innoveren. Gebruik daarvoor juist ook interne talenten. Connect hen aan elkaar – de integratie van twee werelden - en laat het vliegen. En zorg ervoor dat u als commissaris meer dan 5% van uw tijd aan echte innovatie (horizon 3) besteed.

6. Vergroot uw weerstand tegen Anunak*door juist te doen.

Cyber crime is een internationale wedloop, leren wij van Ronald Prins (Fox-IT). Zorg ervoor dat u met de juiste bedrijven samenwerkt om u daartegen te verzetten. Zorg er tegelijkertijd voor dat u uw systeem blijft innoveren, niet in het lab, maar juist daarbuiten. Wellicht zorgt dit op korte termijn voor problemen – het accepteren van schade is daar een onderdeel van - , maar op langer termijn wordt uw bedrijf sterker, vergroot u uw weerstand en zal het aantal “slachtoffers” kleiner zijn.  

*Anunak: APT against financial institutions

 

FlorisMreijen EugenieKrijnsen SimonHania

Sprekers Floris Mreijen (NVB), Eugénie Krijnsen (PwC) en Simon Hania (TomTom).

Hemingway

creating tomorrow's governance