Take aways Forum Innovation in Retail 9 oktober 2020

Innovatie in Retail:

 “Bij het inzetten van nieuwe technologieën geldt altijd, zo ook binnen Retail, eerst het doel, dan de tool.”

 

Op 9 oktober 2020 organiseerde Hemingway Professional Governance een Insights Forum in de Serie Governance of Innovation. Dit keer met een focus op Innovatie in Retail.

Dertig (Covid-proof!) toezichthouders en bestuurders gingen in dialoog met experts, voorlopers en opinieleiders over toezichthouden op dilemma’s die een rol spelen bij toezichthouden op innovatie in Retail.

Met:

  • Bart Fischer, aan de wieg van digitale formats bij Ahold en serial entrepreneur;
  • Krein Bons, CEO van Haren;
  • Erwin van Cooth, CEO Bakker.com;
  • Kitty Koelemeijer, Hoogleraar Marketing & Retail Nyenrode en meervoudig toezichthouder;
  • Alje Dijkema, Director Innovation Booster.

 

Op 9 oktober 2020 organiseerde Hemingway Professional Governance een Insights Forum in de Serie Governance of Innovation. Dit keer met een focus op Innovatie in Retail.

Ruim (Covid-proof!) 30 toezichthouders en bestuurders gingen in dialoog met experts, voorlopers en opinieleiders over toezichthouden op dilemma’s die een rol spelen bij toezichthouden op innovatie in Retail. Met:

Bart Fischer, aan de wieg van digitale formats bij Ahold en serial entreprenuer; Krein Bons, CEO van Haren; Erwin van Cooth, CEO Bakker.com; Kitty Koelemeijer, Hoogleraar Marketing & Retail Nyenrode en meervoudig toezichthouder; Alje Dijkema, Director Innovation Booster.

Alje Dijkema reflecteert vanuit ondernemer perspectief op de voor hem meest belangrijke inzichten van deze Forum bijeenkomst.

Onder het motto:  “Bij het inzetten van nieuwe technologieën geldt altijd, zo ook binnen Retail, eerst het doel, dan de tool.”

Er zijn legio factoren die bijdragen aan het succes van innovatie binnen Retail. Het inzetten van de juiste technologie, het kennen van je klant en medewerker, en de timing van innovatie zijn hierin een aantal voorbeelden. 

Bij het inzetten van nieuwe technologieën geldt altijd, zo ook binnen Retail, eerst het doel, dan de tool. Niet met blockchain spelen omdat het hip is maar omdat het je operatie optimaliseert. Daarnaast is het cruciaal om de schaalbaarheid in acht te nemen. Wat gebeurt er als we deze oplossing van 1 winkel opeens naar 250 winkels schalen? 

Empathie wordt vaak gezien als bouwsteen van klantgericht innoveren. Je kunnen verplaatsen in de leefwereld van de klant. Niet alleen die van nu, maar ook die van de toekomst. Hoe ziet die wereld er uit?

Ook medewerkers hebben een bepaalde belevingswereld als het aankomt op innovatie. Van hen wordt vaak verwacht dat ze een innovatie in gebruik nemen, implementeren of zelfs bedenken. Op een manier die voor hen nieuw en onbekend is. Geef medewerkers de ruimte om te leren, te falen en te oefenen met innovatie. Alleen zo zullen ze bouwen aan de toekomstambities van de organisatie.

Tot slot is de timing van een innovatie bepalend voor het succes of falen. Te vroeg en de markt is er nog niet klaar voor. Te laat en je bent je positie kwijt. Perfect timen is vrijwel onmogelijk, maar kennis en vaardigheid opbouwen rondom specifieke innovaties of technologieën kan wel. Een soort oefenen. Ook kan je innovaties op kleine schaal testen in de markt en opschalen bij succes of buitgewoon resultaat.

Uiteindelijk weet niemand hoe de dag van morgen eruit ziet. Het enige wat we kunnen doen is goed luisteren en inspelen op de veranderingen die we zien.

 

Hemingway

creating tomorrow's governance