In GoedeMorgenCommissaris bespreken we het belang van public affairs. Arco Timmermans is hoogleraar public affairs. Public affairs draait volgens hem om het managen van de maatschappelijke positie en reputatie van een organisatie. Hij introduceert het concept van ‘society affairs’, waarbij naast politieke stakeholders ook maatschappelijke organisaties en NGO’s een rol spelen in het beïnvloeden van beleid en publieke perceptie.
Frank van den Heuvel, van origine jurist, leerde de verbinding tussen politiek en bedrijfsleven kennen bij Delta. Ook in zijn huidige rol als commissaris bij verschillende bedrijven in de sectoren energie, afval en verzekeringen her- en erkent hij het belang van public affairs in het hedendaagse bedrijfsleven, zeker in het steeds complexer wordende politieke landschap.
Modellen en commissarissen
Er bestaan verschillende modellen die de essentie van public affairs uitleggen. Zo zijn er de vier V’s: volume, variëteit, velocity en volatility. De V’s onderstrepen de complexiteit van het politieke landschap en de noodzaak voor strategische communicatie onderstrepen. Een ander model duidt vier A’s: agenda, actoren, arena’s en allianties. Deze bieden een raamwerk voor het begrijpen van de dynamiek van belangenbehartiging en het effectief navigeren in de politieke arena. De A’s zijn bij uitstek van belang voor commissarissen, die genoodzaakt zijn de relatie tussen hun rol en public affairs te begrijpen. De focus ligt hierbij op hun positie als ‘boundary spanners’. Dit houdt in dat zij zowel de binnen- als de buitenwereld van de organisatie moeten begrijpen en communiceren. De commissaris moet signalen vanuit de omgeving oppikken en deze terugkoppelen naar de organisatie. Dit vereist een goede balans tussen korte termijn- en lange termijnvisie, waarbij de commissaris ook fungeert als vertaler van externe signalen naar de interne organisatie.
Risico’s
Politieke ontwikkelingen kunnen de bedrijfsvoering beïnvloeden en zijn daarmee risicovol. De invloed van politieke besluiten wordt vaak onderschat, terwijl ze een grote impact kunnen hebben met directe gevolgen voor investeringen en bedrijfsstrategieën. Lobbyen is hiervoor niet de remedie, zeker niet voor toezichthouders. Commissarissen moeten zich onthouden van actieve lobbyactiviteiten, omdat dit hun toezichthoudende rol kan ondermijnen. Het is cruciaal dat de rol van de commissaris duidelijk blijft en dat zij niet in de verleiding komen om de verantwoordelijkheden van de bestuurder over te nemen.
Communicatie
Dit betekent niet dat commissarissen niet op de hoogte moeten zijn van de public affairs activiteiten binnen hun organisatie. Bij wie is public affairs belegd? Wat is de strategie? Hoe is deze geïntegreerd in de bredere bedrijfsstrategie? Deze kennis helpt om een coherente aanpak te waarborgen en ervoor te zorgen dat de organisatie effectief kan reageren op politieke en maatschappelijke veranderingen.
Bij het signaleren en inschatten van emerging risks zijn diversiteit binnen de raad en de rol van samenwerking en communicatie in het identificeren van risico’s van belang. Een goede omgang met de buitenwereld is gebaat bij een open interne cultuur met heldere lijnen waarlangs commissarissen met elkaar en met de organisatie kunnen communiceren.
Voor meer informatie over ons wekelijks actualiteitenprogramma GoedeMorgenCommissaris zie hier.